Trwają intensywne rozmowy na temat przyszłości dworca kolejowego w Łomży, co potwierdza Tomasz Łotowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Mieszkańcy miasta wyrażają nadzieję, że finalnie powstanie nowoczesny budynek, spełniający współczesne standardy.
Rewitalizacja linii kolejowej
W kwietniu tego roku podpisano umowę z krakowską firmą ZUE, dotyczącą rewitalizacji linii kolejowej nr 49 łączącej Łomżę z Śniadowem. W połowie maja 2025 roku do Łomży dotarł pierwszy transport materiałów, a pod koniec czerwca ruszyły prace związane z demontażem torów. Obecnie torowisko w zasadzie nie istnieje, a planów na budowę dworca nadal brak. Miejsce, które mogłoby służyć pasażerom jako schronienie czy punkt informacji, pozostaje w fazie koncepcji. W erze biletów elektronicznych tradycyjne kasy zdają się być zbędne, jednak dla osób bez smartfonów, biletomaty lub możliwość zakupu biletu u konduktora to rozwiązania, które mogą okazać się niezbędne.
Kulisy rozmów o dworcu
W czerwcu rzecznik PKP PLK informował, że temat dworca jest nadal przedmiotem rozmów z marszałkiem województwa. Po trzech miesiącach komunikaty w tej kwestii niewiele się zmieniły, choć nieoficjalne źródła sugerują, że marszałek nie jest już zaangażowany w te ustalenia. W kuluarach słychać o różnych propozycjach, jak na przykład postawienie modułowego dworca na końcu torowiska lub w jego pobliżu.
Koncepcje lokalnych władz
W sierpniu władze Łomży przedstawiły pomysł, aby centrum przesiadkowe pełniło funkcję dworca kolejowego. Z opublikowanego 21 sierpnia komunikatu wynika, że miasto planuje przede wszystkim rozwój ciągów komunikacyjnych i zagospodarowanie terenów zielonych. Pomysł urządzenia targowiska miejskiego między centrum przesiadkowym a peronami może wskazywać na brak wiary w powrót kolei do miasta.
Analiza zapotrzebowania na przewozy
Spółka kolejowa, która pierwotnie planowała budowę dworca, teraz zamierza przeprowadzić analizę zapotrzebowania na przewozy kolejowe w Łomży. Celem jest ocena, czy planowana inwestycja spotka się z odpowiednim zainteresowaniem ze strony mieszkańców oraz podróżnych i czy będzie odpowiadać realnym potrzebom transportowym regionu. To działanie może sugerować, że PKP SA nie chce rozpoczynać inwestycji bez pewności co do jej opłacalności.
Historyczne wyzwanie powrotu kolei
Podczas wizyty w Łomży premier Donald Tusk zwrócił uwagę na trzydziestoletni okres braku kolei w mieście. Tłumaczył ten fakt rekordowym spóźnieniem: „Tyle czekała Łomża na połączenie kolejowe, na włączenie w sieć kolejową”. Miasto musi odbudować infrastrukturę kolejową, by powrót kolei do Łomży stał się rzeczywistością. Inwestycje takie jak przelotowe tory i racjonalna siatka połączeń są kluczowe dla sukcesu tego przedsięwzięcia.
Nowe propozycje lokalizacyjne
Podczas ostatniego spotkania przedstawicieli miasta i spółki kolejowej pojawiła się nowa koncepcja – budowa dworca po drugiej stronie torów, na wysokości targowicy z dojazdem od ulicy Kolejowej. Projekt zakłada też miejsce na parking. Jednak realizacja tej wizji zależy od znalezienia odpowiedniego finansowania. Sama wiata na peronie nie wystarczy, by przywrócić zaufanie mieszkańców do komunikacji kolejowej i umocnić pozycję Łomży na kolejowej mapie kraju.
