W czerwcu przyszłego roku mieszkańcy Łomży będą mogli ponownie korzystać z połączeń kolejowych, co jest wielkim wydarzeniem po ponad trzydziestu latach przerwy. Obecnie trwają intensywne prace budowlane na odcinku prowadzącym do Śniadowa. Proces ten poprzedziły szczegółowe przygotowania, w tym zgromadzenie niezbędnych materiałów. Na budowę 17-kilometrowej linii przeznaczono 40 km szyn, ponad 30 tysięcy podkładów oraz 100 tysięcy ton tłucznia. Obecnie roboty odbywają się jednocześnie w różnych lokalizacjach, w tym na odcinku Łomża-Śniadowo oraz w miejscowościach Konarzyce i Koziki. W samym mieście Łomża zamontowano już cztery rozjazdy oraz przygotowano tory stacyjne.
Niezwykła historia opóźnienia
Niewielu z nas lubi spóźnienia pociągów, które często są źródłem stresu i frustracji. Jednak w Łomży mamy do czynienia z opóźnieniem, które można uznać za rekordowe, gdyż trwało aż 30 lat. Premier Donald Tusk podczas konferencji na modernizowanej stacji w Łomży odniósł się do tego faktu, przypominając, jak długo mieszkańcy czekali na powrót połączeń kolejowych. Jego słowa były wyrazem nadziei na lepszą przyszłość komunikacyjną miasta.
Nowe możliwości dla Łomży
Inwestycja w kolej w Łomży staje się rzeczywistością. Choć zakończenie prac planowane jest na przyszły rok, pierwsze pociągi mają ruszyć już w czerwcu. Minister infrastruktury, Dariusz Klimczak, przypomniał, że już w kwietniu złożono wstępną deklarację przez regionalnego przewoźnika, a obecnie podobną obietnicę złożyło także PKP Intercity. Nowe pociągi hybrydowe, które zostały zamówione od polskiego producenta, będą obsługiwać trasę, zapewniając nowoczesne i ekologiczne rozwiązania transportowe.
Piotr Wyborski, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe, poinformował o postępach prac na terenie Łomży i linii do Śniadowa. W Kozikach i Konarzycach widać już pierwsze elementy nowych peronów, co jest symbolicznym znakiem powrotu kolei. Ostatni pasażerski pociąg odjechał z Łomży w 1993 roku, ale teraz mieszkańcy będą mogli ponownie korzystać z tego środka transportu, co ma ogromne znaczenie dla rozwoju miasta i regionu.
Kompleksowa modernizacja infrastruktury kolejowej
Linia Śniadowo–Łomża przejdzie pełną rekonstrukcję, obejmującą budowę nowych torów i systemów sterowania ruchem. Powstanie nowa stacja w Łomży oraz przystanki w miejscowościach Koziki, Konarzyce i Mężenin. Dodatkowo planuje się wybudowanie 1-kilometrowej łącznicy w Śniadowie, co usprawni ruch pociągów. Połączenia kolejowe mają wrócić w czerwcu 2026 roku, a całkowite zakończenie prac przewidziano na II kwartał 2029 roku.
Planowana jest również modernizacja trasy Śniadowo–Łapy, która obejmuje około 60 km oraz modernizację stacji i przystanków na tej trasie. Koszt inwestycji wyniesie 298 mln zł netto (367 mln zł brutto) w zakresie podstawowym oraz dodatkowe 30,6 mln zł netto (37,7 mln zł brutto) w ramach opcji dodatkowej. Samorząd Województwa Podlaskiego zadeklarował pokrycie 15% kosztów całego przedsięwzięcia.
