Polska kolej przechodzi obecnie dynamiczne zmiany, które mają na celu nie tylko modernizację, ale również zwiększenie dostępności transportu kolejowego w kraju. W ramach rządowego programu Nasza Kolej realizowane są liczne inwestycje, mające na celu budowę nowych połączeń, modernizację stacji oraz zakup nowoczesnego taboru. Jednym z kluczowych projektów jest rewitalizacja linii kolejowej łączącej Łomżę z resztą kraju, co ma ogromne znaczenie dla lokalnej społeczności.

Nowe możliwości dla wielu miast

Program Nasza Kolej obejmuje nie tylko większe miasta, ale także mniejsze ośrodki, takie jak Ciechocinek, Złotoryja, Sokołów Podlaski, Bełchatów, Gdów i Biała Rawska. Dzięki temu mieszkańcy tych miejscowości zyskają dostęp do nowoczesnego transportu kolejowego, co w znaczący sposób poprawi ich codzienną mobilność i jakość życia.

Łomża na mapie nowoczesnych połączeń

Łomża była jednym z najbardziej zapomnianych miast pod względem infrastruktury kolejowej. Opóźnienia w rozwoju sięgały tu ponad 30 lat. Dziś jednak, dzięki rewitalizacji linii kolejowej Łomża-Śniadowo, miasto zyska nowoczesne połączenia z resztą kraju. Projekt ten jest realizowany przez PKP PLK we współpracy z samorządem województwa podlaskiego i ma na celu przywrócenie połączeń kolejowych po trzech dekadach przerwy.

Postępy prac i ambitne plany

Rewitalizacja linii łączącej Łomżę ze Śniadowem obejmuje kompleksową modernizację, w tym wymianę torów oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym na 17-kilometrowym odcinku. Obecnie trwają intensywne prace budowlane, obejmujące m.in. budowę nowych peronów w Konarzycach i Kozikach oraz instalację pierwszych rozjazdów w Łomży. Prace te mają na celu nie tylko poprawę infrastruktury, ale także zwiększenie komfortu podróży dla pasażerów.

Nowe przystanki i zwiększenie prędkości

W ramach inwestycji powstaną także nowe przystanki – Śniadowo Łącznica i Konarzyce, a modernizacji poddane zostaną przystanki Kulesze Kościelne, Czachy Kołaki oraz stacja Sokoły na trasie od Śniadowa do Łap. Planowane jest, aby pociągi na tej trasie poruszały się z prędkością 80-120 km/h, co pozwoli na skrócenie czasu podróży do Białegostoku do około 1 godziny i 35 minut.

Wsparcie finansowe i przyszłe korzyści

Projekt jest finansowany w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus, przy współpracy z samorządem województwa podlaskiego, który pokrywa 15% kosztów. Całkowity koszt inwestycji wynosi prawie 300 mln złotych. Po zakończeniu modernizacji, do Łomży mają kursować zarówno pociągi regionalne, jak i nowoczesne pociągi PKP Intercity zamówione u polskiego producenta.

Wpływ na lokalną społeczność

Rewitalizacja linii kolejowej do Łomży znacząco wpłynie na dostępność komunikacyjną w województwie podlaskim. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy zyskają szybki i komfortowy dostęp do stolicy regionu. W perspektywie najbliższych sześciu lat, dzięki zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu niezbędnych zezwoleń, podróż koleją stanie się jeszcze bardziej atrakcyjna.