Mieszkańcy Łomży z niecierpliwością oczekują możliwości podróżowania pociągami PKP Intercity do swojego miasta. Choć otwarcie reaktywowanej linii kolejowej planowane jest na czerwiec przyszłego roku, regularne kursy mają ruszyć dopiero w pierwszym kwartale 2027 roku. Tę informację przekazali premier Donald Tusk oraz minister infrastruktury Dariusz Klimczak podczas wizyty w Łomży. Zaskakującym faktem jest podwojenie planowanej liczby połączeń regionalnych z czterech do ośmiu par dziennie. Już w kwietniu podpisano umowę, której efektem będzie powrót Łomży na kolejową mapę Polski, a teraz do gry wkracza PKP Intercity.
Nowoczesne pojazdy hybrydowe na torach
Minister Klimczak poinformował, że obsługa linii do Łomży zostanie powierzona nowoczesnym pojazdom hybrydowym od polskiego producenta Newag, znanym jako ESD162. Te elektryczno-spalinowe zespoły trakcyjne zaczną kursować od momentu ich odbioru przez PKP Intercity, co nastąpi w pierwszym kwartale 2027 roku. Warto wspomnieć, że plany te były już sygnalizowane w poprzednich latach, choć bez szczegółowych informacji na temat rodzaju taboru.
Podwójna liczba połączeń regionalnych
Zwiększenie liczby połączeń regionalnych to istotna zmiana w porównaniu do wcześniejszych zapowiedzi. Samorząd województwa podlaskiego potwierdził, że na linii do Łomży pojawi się osiem par pociągów dziennie. Jeszcze w lipcu planowano jedynie cztery pary, co nie spełniało oczekiwań mieszkańców. Odtąd pasażerowie mogą liczyć na lepszą dostępność, mimo że linia pozostaje niezelektryfikowana. Dodatkowo, od 2028 roku planowane są nowe połączenia Łomża – Ostrołęka, finansowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego.
Współpraca z samorządami jako klucz do sukcesu
Minister Klimczak zaznaczył wagę współpracy z samorządami wojewódzkimi przy realizacji projektów kolejowych. W regionie kujawsko-pomorskim marszałek zaproponował promocyjne bilety za złotówkę na nowo otwartej trasie Ciechocinek – Aleksandrów Kujawski. Tego typu inicjatywy pokazują, jak ważne jest zaangażowanie lokalnych władz w rozwój infrastruktury.
Ministerstwo Infrastruktury planuje przyśpieszenie inwestycji dzięki odblokowanym funduszom unijnym i efektywnej pracy PLK. Zapowiedziano, że budżet na inwestycje na przyszły rok wyniesie 100 mld zł, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu do ostatniego budżetu z czasów rządów PiS w 2023 roku, który wynosił 58 mld zł.
Premier Tusk o „Naszej Kolei” i walce z wykluczeniem
Premier Donald Tusk przypomniał o programie „Nasza Kolej”, który został ogłoszony w sierpniu. Podkreślił, że w przeszłości wiele projektów pozostawało na etapie planowania, a teraz nadszedł czas na realne działania. Celem jest nie tylko budowa szybkich kolei, ale także przywrócenie połączeń w miastach takich jak Łomża. Odbudowa kolei ma być krokiem ku nowoczesnej komunikacji w XXI wieku, a program ma na celu przywrócenie do sieci kolejowej wielu dotychczas wykluczonych miejscowości.
Do miast, które zyskają dostęp do sieci dalekobieżnej, należą m.in. Mielec, Międzylesie i Bystrzyca Kłodzka. Program „Nasza Kolej” to konkretne działania, które już się rozpoczęły, a nie tylko teoretyczne plany na papierze.
