W ramach rządowego programu Kolej Plus, jedno z najbardziej zaawansowanych przedsięwzięć to plany na modernizację trasy kolejowej pomiędzy Łapami a Łomżą w województwie podlaskim. Chociaż na odcinku między Łapami a Śniadowem (linia nr 36) obecnie funkcjonuje ruch pasażerski, linia kolejowa Śniadowo – Łomża (linia 49) od lat nie obsługuje regularnych połączeń. Całościowy plan modernizacji ma na celu przywrócenie lokatorom tego 60-tysięcznego miasta dostępu do kolei regionalnej po długim okresie braku takiej możliwości.

Zebraliśmy już wcześniej informacje, że Polskie Linie Kolejowe PLK otrzymały w kwietniu zgodę na budowę, co umożliwiło rozpoczęcie przygotowań do realizacji inwestycji. Jednak droga do faktycznego rozpoczęcia prac jest jeszcze daleka, ponieważ nie ogłoszono jeszcze przetargu mającego na celu wyłonienie wykonawcy prac. Tomasz Łotowski, reprezentujący Zespół Prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych, twierdzi, że obecnie są w trakcie przygotowań do ogłoszenia przetargu. Pierwotny plan zakładał rozpoczęcie procedury jeszcze w 2023 roku.

Prace mają zostać zainicjowane w drugim kwartale 2025 roku – zapewnia nasz rozmówca. Koniec całej inwestycji ma nastąpić w czwartym kwartale 2029 r., zbieżnie z końcem realizacji programu Kolej Plus. Plan jest taki, aby w ciągu czterech lat całkowicie odbudować zdegradowaną linię nr 49. Między Łapami a Śniadowem natomiast, prace będą obejmować renowację infrastruktury pasażerskiej.