W Łomży z powodzeniem funkcjonuje system rowerów miejskich, znany jako Łomżyńska Komunikacja Rowerowa (ŁoKeR). Ten nowoczesny projekt oferuje mieszkańcom i turystom dostęp do 100 tradycyjnych rowerów, 30 z napędem elektrycznym oraz 15 stacji dokujących. W okresie wakacyjnym, korzystając z tej formy transportu, zarejestrowano aż 4202 wypożyczenia, generując przychód bliski 15 tysięcy złotych. Aby skorzystać z rowerów, użytkownicy muszą zarejestrować się w aplikacji Nextbike, co jest pierwszym krokiem do korzystania z tej ekologicznej alternatywy transportu.

Jak korzystać z ŁoKeR?

Rejestracja w systemie ŁoKeR jest intuicyjna i możliwa na kilka sposobów: przez stronę internetową, aplikację mobilną Nextbike lub telefonicznie, kontaktując się z Biurem Obsługi Klienta. Wypożyczenie klasycznego roweru na pierwsze 15 minut jest darmowe, a następnie kosztuje 2 zł za okres od 16 do 60 minut. Każda dodatkowa godzina to wydatek 4 zł. Z kolei za elektryczny rower zapłacimy 1 zł za pierwsze 15 minut, 3 zł za kolejne 45 minut, a każda następna godzina to koszt 5 zł. Te jednoślady są zaprojektowane z myślą o różnych użytkownikach, od osób mierzących 150 cm do 200 cm wzrostu i ważących do 100 kg. Wirtualne stacje, dzięki technologii 4G, obejmują obszar o promieniu 20 metrów, co daje pewną elastyczność w zwrocie rowerów, choć może to wiązać się z dodatkowymi opłatami jeśli nie zwrócimy roweru w wyznaczonym miejscu.

Analiza statystyk wypożyczeń

W lipcu system cieszył się dużym zainteresowaniem: klasyczne rowery wypożyczono 1188 razy, a elektryczne 834 razy. Największa liczba wypożyczeń klasycznych jednośladów przypadała na dni takie jak 20 lipca (81 wypożyczeń), podczas gdy rowery elektryczne miały najwięcej użytkowników 13 lipca (68 wypożyczeń). Najmniej popularne dni dla obu typów pojazdów to początek miesiąca, kiedy liczba wypożyczeń spadała do kilku dziennie.

Gdzie najczęściej korzystano z rowerów?

Najczęściej wybierane stacje wypożyczeń w lipcu to Plac Kościuszki (206 wypożyczeń), Orlik przy ul. Katyńskiej (203), a także Stary Rynek (189). Zwroty najczęściej dokonywano przy Aleja Park (204), Starym Rynku (194) oraz Placu Kościuszki (188). Z ciekawostek, ponad 61% wypożyczeń klasycznych rowerów odbyło się bezpłatnie, co wskazuje na popularność krótkich przejazdów.

Wzrost popularności w sierpniu

Sierpień przyniósł wzrost zainteresowania: tradycyjne rowery wypożyczono 1304 razy, a elektryczne 876 razy. Najbardziej intensywne dni dla klasycznych jednośladów to 10 sierpnia (71 wypożyczeń), a dla elektryków 14 sierpnia (51 wypożyczeń). Mimo że niektóre dni, jak pod koniec sierpnia, były mniej popularne, system nadal przyciągał wielu użytkowników.

Realizacja projektu i jego przyszłość

ŁoKeR stanowi część większego przedsięwzięcia „Zrównoważona mobilność miejska w Łomży”, współfinansowanego przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. Umowa z firmą NEXTBIKE POLSKA S.A. na kwotę ponad 3 milionów złotych obejmuje dostawę, instalację oraz obsługę systemu do roku 2025. To inwestycja, która ma na celu promowanie ekologicznych form transportu i poprawę jakości życia mieszkańców Łomży.