Po ponad trzech dekadach oczekiwania, Łomża wreszcie doczeka się połączenia kolejowego, co stanowi istotny krok w kierunku poprawy infrastruktury transportowej w regionie. Premier Donald Tusk przyjechał osobiście, by ogłosić tę istotną inwestycję, która jest częścią większego planu rządowego na rzecz redukcji wykluczenia komunikacyjnego w Polsce. Połączenia kolejowe z Białymstokiem i Warszawą mają ruszyć już w czerwcu przyszłego roku.

Historyczny powrót kolei do Łomży

Łomża, trzecie co do wielkości miasto województwa podlaskiego, przez długi czas była pozbawiona dostępu do kolei. Sytuacja ta jednak ulegnie zmianie – po 32 latach mieszkańcy będą mogli ponownie korzystać z tego środka transportu. Choć inwestycja nie zostanie w pełni zakończona w przyszłym roku, pierwsze pociągi pojawią się na trasie.

Rewitalizacja infrastruktury kolejowej

Obecnie trwa intensywna rewitalizacja linii kolejowej na trasie Łomża – Śniadowo – Łapy. Po zakończeniu prac, podróż z Łomży do Białegostoku będzie trwała około 1 godziny i 35 minut. Inwestycja obejmuje nie tylko modernizację torów, ale także odbudowę stacji w Łomży i przystanku osobowego w Kozikach, a także budowę nowych przystanków w Śniadowie Łącznicy i Konarzycach.

Zaangażowanie polskich firm

Ważnym aspektem tego przedsięwzięcia jest jego realizacja przez polskie firmy w ramach programu „Nasza Kolej”. Jak podkreślił premier Tusk, projekt ten wpisuje się w szerszy proces repolonizacji i wspierania krajowego przemysłu. Dzięki temu polskie przedsiębiorstwa budowlane mogą skorzystać z funduszy europejskich oraz środków krajowych.

Nowoczesne pociągi dla Łomży

Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak ogłosił, że PKP Intercity już rozpoczęło przetarg na zakup nowoczesnych pociągów, które będą obsługiwać trasę do Łomży. Nowa infrastruktura kolejowa ma zapewnić mieszkańcom komfortowe i szybkie podróże, co z pewnością przyczyni się do poprawy jakości życia w regionie.

Szerszy kontekst inwestycji kolejowych

Walka z wykluczeniem komunikacyjnym nie kończy się na Łomży. Rząd planuje podobne inwestycje w innych częściach kraju, takich jak Ciechocinek, Kcynia czy Złotoryja. Premier Tusk podkreślił, że modernizacja dworców i budowa nowych centrów logistycznych to tylko część szeroko zakrojonego planu. Przykładem jest niedawno oddany do użytku zmodernizowany dworzec w Rzeszowie.

Rekordowe nakłady na infrastrukturę

Na rok przyszły Ministerstwo Infrastruktury przewidziało ponad 100 miliardów złotych na inwestycje kolejowe, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu do wcześniejszych budżetów. Plany obejmują modernizację linii kolejowych, remonty dworców oraz zakup nowoczesnych składów pociągów. Wszystko to wskazuje na nadchodzący renesans polskiego transportu kolejowego.