Po przeszło trzydziestoletniej przerwie, mieszkańcy Łomży będą mieli możliwość korzystania z połączeń kolejowych już od czerwca przyszłego roku. W mieście oraz na trasie prowadzącej do Śniadowa trwają intensywne prace budowlane, które obejmują konstrukcję nowych torów, peronów oraz systemów sterowania ruchem. Projekt ten jest realizowany w ramach rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus.
Nowoczesna infrastruktura kolejowa
Wkrótce w Łomży powstanie nowoczesna stacja wyposażona w dwa perony i cztery tory, które umożliwią sprawne obsługiwanie podróżnych. Dzięki tej inwestycji realizowanej przez Polskie Linie Kolejowe, miasto zyska nową jakość komunikacyjną. Pociągi kursujące między Łomżą a Łapami będą mogły osiągać prędkość od 80 do 120 km/h, co pozwoli na skrócenie czasu podróży do Białegostoku do około 1 godziny i 35 minut.
Aktualne działania budowlane
Prace budowlane odbywają się równocześnie w wielu lokalizacjach. Na odcinku Łomża-Śniadowo zdemontowano stary tor o długości 17 km, a w miejscowościach takich jak Konarzyce i Koziki powstają nowe perony. Dodatkowo, na trasie prowadzone są intensywne roboty ziemne. W samej Łomży zakończono instalację pierwszych czterech rozjazdów i kontynuowane są prace na torach stacyjnych.
Zakres i logistyka projektu
Przygotowania do budowy linii kolejowej o długości 17 km obejmują zgromadzenie niezbędnych materiałów, takich jak 40 km nowych szyn, ponad 30 tysięcy podkładów oraz 100 tysięcy ton tłucznia. Linia Śniadowo-Łomża zostanie praktycznie zbudowana od podstaw, co wiąże się z wymianą torów i urządzeń sterowania ruchem. W Łomży pojawi się nowa stacja, a przystanki osobowe powstaną w Kozikach, Konarzycach i Mężeninie. Projekt obejmuje również budowę około kilometrowej łącznicy w Śniadowie, co umożliwi ruch pociągów bez konieczności zmiany kierunku na stacji Śniadowo.
Harmonogram i dalsze plany
Linia kolejowa między Śniadowem a Łomżą zostanie oddana do użytku w czerwcu 2026 roku, jednak modernizacja będzie trwała aż do drugiego kwartału 2029 roku. W ramach tego przedsięwzięcia zmodernizowane zostaną stacje Śniadowo, Czerwony Bór i Sokoły, a także przystanki Kulesze Kościelne i Czachy Kołaki. Stacja Czarnowo-Undy zyska nowy układ torowy, a na niektórych odcinkach trasy prowadzącej do Łap wymienione zostaną szyny, podkłady i tłuczeń.
Finansowanie i znaczenie projektu
Całkowity budżet inwestycji wynosi 298 mln zł netto (367 mln zł brutto) dla podstawowego zakresu oraz 30,6 mln zł netto (37,7 mln zł brutto) dla dodatkowych opcji. Projekt jest realizowany we współpracy z Samorządem Województwa Podlaskiego, który pokrywa 15% kosztów. Program Kolej+ ma na celu poprawę jakości życia mieszkańców oraz zwiększenie atrakcyjności regionów poprzez eliminację wykluczenia komunikacyjnego i zapewnienie lepszego dostępu do ekologicznego transportu zbiorowego – kolei. Łączna wartość programu wynosi około 13,2 mld zł, z czego 11,2 mld zł pochodzi z budżetu państwa, a około 2 mld zł ze środków samorządowych.
